بررسی خودروی رنو کپچر
رنو کپچر یکی دیگر از بلندقامتان کمپانی فرانسوی رنو در بازار کشور است که بهواسطه فعالیتهای شرکت ایرانخودرو، در سال 2016 مهمان جادههای کشورمان شد و مورد استقبال خریداران ایرانی قرار گرفت. در ابتدای ورود رنو کپچر به بازار داخلی قیمت مناسب و ظاهر متفاوت این خودرو سبب شد تا مشتریان بازار کمتنوع ایران، بهسوی این کراساوور جذاب تمایل فراوانی پیدا کنند. در سال 2017 ایرانخودرو سری دوم رنو کپچر را هم به بازار ایران وارد کرد که از تفاوتهایی نظیر روکش چرمی صندلی، شیشههای دودی عقب، گرمکن صندلیها و برخی امکانات دیگر برخوردار بود. در ادامه این مبحث قصد داریم تا به بررسی رنو کپچر 2016-2017 بپردازیم که هماکنون در بازار ایران موجود است و یکی از کراساوورهای ریزنقش محبوب مشتریان داخلی به شمار میآید؛ بنابراین اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر نسبت به رنو کپچر دارید، لطفا در ادامه با ما همراه باشید.
در همان ابتدای کار بایستی عرض کنیم که رنو کپچر یک محصول خانوادگی است، بنابراین شتابگیری و چالاکی آن در حد برآوردهساختن نیازهای متعارف بوده و نسبت به برخی رقبای حاضر در ایران نظیر پژو 2008 کندتر عمل میکند. بااینحال عملکرد فنی آن چندان انتقاد برانگیز نیست و میتواند چابکی کافی را به مشتریان عادی ارائه دهد. موقعیت قرارگیری راننده و میزان دید وی به اطراف هم کاملا مناسب بوده و تسلط کافی بر ابعاد خودرو وجود خواهد داشت. سیستم تعلیق رنو کپچر نیز برای خودرویی در این رنج قیمتی مناسب بهنظر میرسد و میتوان سواری نسبتا متوسطی را برای آن در نظر گرفت؛ البته سرنشینان ردیف دوم هنگام عبور از برخی ناهمواریها کوبشهایی را از ناحیه سیستم تعلیق عقب احساس خواهند کرد. همچنین سطح عایقبندی کابین در قیاس با رقبا پایینتر ارزیابی شده و ورود برخی صداها از محیط اطراف میتواند آسودگی سرنشینان درون کابین کپچر را تحتالشعاع قرار دهد که البته چندان آزاردهنده ارزیابی نمیشود. میزان پایداری و تعادل خودرو هنگام عبور از پیچها امیدوارکننده برآورد میشود و از بروز حرکات عرضی بدنه تا حد امکان جلوگیری شده است. در رابطه با هماهنگی میان پیشرانه و گیربکس نیز مشکل خاصی وجود نداشته و گیربکس 6 سرعته دو کلاچه وظیفه خود در تعویض بهموقع دندهها را تا حد امکان بهدرستی انجام میدهد. البته حین عبور از سربالاییها نیاز به بالا بردن دور موتور و معکوس کشیدنهای پیاپی وجود خواهد داشت.
سیستم تعلیق کپچر در سرعتهای پایین عملکرد بسیار خوبی دارد و بهخوبی ارتعاشهای حاصل از ناهمواریهای جاده را جذب میکند. این خودرو عمدتا یکی از راحتترین تجربههای سواری را در کلاس خود ارائه میدهد؛ اما در سرعتهای بالا و حین گذر از پستیها و بلندیها، عملکرد سیستم تعلیق خودرو، کمی با مشکل مواجه میشود.
رنو کپچر در تستهای سال ۲۰۱۳ موسسهی Euro NCAP موفق به کسب پنج ستارهی ایمنی شد؛ نمرههای کسبشده توسط این خودرو در آزمون یادشده بدین شرح است:
رنو به این کراساوور قابلیتهای دیگری نظیر برفپاککن خودکار مجهز به سنسور باران، سیستم قفل ضد سرقت، آینههای جانبی الکترونیکی و مجهز به گرمکن، سنسور اتوماتیک نور چراغها و صندلیهای جلوی مجهز به گرمکن نیز اضافه کرده است. سیستم سرگرمی رنو کپچر شامل مواردی همچون نمایشگر ۷ اینچی لمسی، پورت USB و AUX، بلوتوث، چهار اسپیکر و سیستم موقعیتیابی جیپیاس است، ضمن آن که امکان اتصال گوشی هوشمند نیز به این سیستم وجود دارد.
شرکت رنو کراساوور زیبای خود را به مجموعهای متنوع از سیستمهای ایمنی مانند سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراری EBA، قلابهای ISOFIX برای نصب صندلیهای ویژهی کودک، قفل مرکزی و ورود بدون کلید و در نهایت کمربند ایمنی جلو به همراه پیشکشنده اشاره کرد. رنو کپچر از چهار کیسهی هوای ایمنی بهره میبرد؛ دو کیسهی هوا مسئولیت حفاظت از راننده و سرنشین جلو را در تصادفات روبهرو بر عهده دارند. کیسههای هوای جانبی نیز از بدن سرنشینان ردیف جلو در برخوردهای جانبی محافظت میکنند.
استقبال جهانی مشتریان از خودروهای کراساور باعث شده که هاچبک ریز نقشی نظیر رنو کلیو نیز با اعمال تغییراتی تبدیل به خودرویی کراساور شود و در سال 2013 با نام کپچر به بازار جهانی بیاید. واردات این مدل از سال 2016 توسط ایرانخودرو آغاز شد و در سری نخست با استقبال چشمگیر مشتریان همراه بود اما به تدریج و با ورود رقبای جدیدی نظیر تیوولی و 2008، تب خرید کپچر در بازار فروش، اندکی افت کرد ولی همچنان این فرانسوی ارزش خرید بالایی دارد. سری دوم کپچر در مدل 2017 به ایران آمد که برخلاف مدل 2016 آن، دارای روکش چرمی، گرمکن صندلیهای جلو، شیشه دودی عقب و کنسول میانی صندلیهای جلوست.
120 اسببخار
190 نیوتنمتر
10.9 ثانیه
192 کیلومتر برساعت
5.9 لیتر در صد کیلومتر
شاسی بلند کوچک
یکپارچه
نسل اول
4122 میلیمتر
1778 میلیمتر
1566 میلیمتر
2606 میلیمتر
1180 کیلوگرم
45 لیتر
205/55R17
205/55R17
فعال
فعال
1 حالته (ECO)
فعال
فعال
اندازهگیری غیرمستقیم فشار باد تایر (iTPMS)
فعال